اخبار

نقش موسسات و فعالان فرهنگی دیجیتال در طرح ملی شکستن انحصار تلگرام در ایران

نقش موسسات و فعالان فرهنگی دیجیتال در طرح ملی شکستن انحصار تلگرام در ایران
ابوالقاسم خداوردیلو؛ کارشناس محتوای مرکز ملی فضای مجازی درباره ویژگی های فضای مجازی گفت:« در فضای مجازی مرز های یک کشور را پلتفرم ها، تعیین می کنند. امروزه فضای مجازی در حال بسط است و دو مولفه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا توسعه داده می شود. اگر بپذیریم که فضای مجازی با این مولفه ها باید به خدمت اقتصاد و فرهنگ دربیایند، لزوم توسعه اینترنت ملی و شبکه ملی اطلاعات آشکار می شود.
 
 
 
 
ابوالقاسم خداوردیلو؛ کارشناس محتوای مرکز ملی فضای مجازی درباره ویژگی های فضای مجازی گفت:« در فضای مجازی مرز های یک کشور را پلتفرم ها، تعیین می کنند. امروزه فضای مجازی در حال بسط است و دو مولفه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا توسعه داده می شود. اگر بپذیریم که فضای مجازی با این مولفه ها باید به خدمت اقتصاد و فرهنگ دربیایند، لزوم توسعه اینترنت ملی و شبکه ملی اطلاعات آشکار می شود.
یکی از ارکان مهم شبکه ملی اطلاعات " پیام رسان ها" هستند. در گذشته ما کمتر امکانات و اطلاعات راه اندازی پیام رسان داخلی را داشتیم اما در حال حاضر نه تنها امکانات و اطلاعات آن را داریم، بلکه پیام رسان های داخلی در حوزه بین الملل هم خدمات ارائه می دهند یکی از پیام رسان ها به حدود ۵۰ هزار عضو در خارج از ایران سرویس می دهد.
یک پیام رسان به صورت مرحله ای و در یک بازه زمانی متناسب با حجم مخاطبین توسعه می یابد. یادمان نرود که حتی پیام رسان تلگرام هم در اوایل راه اندازی، باگ های فراوانی داشت و حتی زمانی که طی یک شب اعضا آن چند برابر شدند، پیام رسان از دسترس خارج شد.
جامعه ما باید به این باور برسد که پیام رسان هایی داخلی که می تواند در صورت حمایت مردمی و در بازه زمانی مناسب به سطحی بالاتر از تلگرام دست یابد، در اوایل توسعه یک نرم افزار، امکان خطا و باگ هست. پیام رسان های داخلی به تناسب استقبالی که از آن ها می شود، رشد می کنند. خوشحال هستیم که طی ماه گذشته مردم از پیام رسان های داخلی استقبال ویژه ای کرده اند طوری که یکی از این پیام رسان ها در عرض ۴۸ ساعت با استقبال ۲۵۰ هزار نفر از کاربران مواجه شد.
اولویت فیلتر تلگرام مباحث اقتصادی است. نباید انکار کرد که یک پیان رسان ممکن است باعث بروز معضلات فرهنگی، سیاسی، امنیتی و ... هم شود اما اولویت در مسیله فیلترینگ تلگرام مسائل اقتصادی است. تا وقتی پیام رسان داخلی شکل نگیرد، به دلیل محدودیت هایی چون عدم دسترسی به شبکه شتاب و… نمی توانیم شاهد گسترش کسب و کارها باشیم.

افراسیابی نیز خاطر نشان کرد:« پیام رسان بیسفون همراه با تلگرام به بازار عرضه شد و حتی در زمان خود ، از تلگرام بسیار توسعه یافته تر بود اما علت عدم پیشرفت آن، عدم حمایت صحیح دولت بود. در گذشته دولت عزم جدی در راه توسعه پیام رسان داخلی نداشت. بیسفون خیلی زودتر از تلگرام پا به عرصه صوت و تصویر گذاشت اما یکی از نهادهایی که زیر نظر قوه مجریه نیست، به بهانه هراس از کم شدن درآمد اقدام به شکایت از این پیام رسان و جلوگیری از فعالیت آن کرد. بیسفون توسعه پیدا نکرد زیرا صدا و سیما همکاری های لازم را به عمل نیاورد و جلوی توسعه امکانات صوت و تصویر بیسفون را به شکل حقوقی گرفت. اما امروز همه همراه شدند. سعه صدر مسولان بیشتر شده و در مقابل هر خبر و شایعه کوچکی واکنش از خود نشان نمی دهند و دستگاه قضای ما نیز مکلف شده است که برای هر مورد جزئی اقدام به تشکیل پرونده ننماید. در گذشته همه چیز به نفع پیام رسان های خارجی بود که البته امروز دیگر اینگونه نیست. یعنی حتی استقبال <مردم> هم صورت گرفت ولی به علت عدم حمایت <دولتی ها>، همین پیام رسان های داخلی با مشکل مواجه شدند. در سال ۹۶ پیمایشی انجام شد که در آن از دانشجویان ۷ دانشگاه معتیر کشور در رابطه با پیام رسان ها سوالاتی شد. در این پیمایش ما متوجه شدیم که قریب به ۷۰ درصد دانشجویان از فضای مجازی استفاده می کنند. در سوال بعدی متوجه شدیم که آنها ابتدا به صدا و سیما، بعد مطبوعات داخلی، بعد شبکه های ماهواره ای و بعد شبکه های اجتماعی در انتشار اخبار موثق اعتماد دارند و شبکه های اجتماعی را صرفا به دلیل ارزان تر بودن و راحت تر بودن انتخاب می کنند اما هر چیزی که در آن منتشر می شود را خبر ندارند و به صدا و سیما در انتشار اخبار موثق اعتماد بیشتری دارند. این نشان دهنده این است که مرجعیت صدا و سیما و مطبوعات داخلی همچنان پابرجاست مردم ما امروز به این بلوغ رسیده اند که رفتارشان را با اخبار صدا و سیما و مطبوعات هماهنگ کنند و مسولان نباید هراسی از جمعیت زیاد کاربران در تلگرام بابت باور کردن اخبار کذب داشته باشند. اما بحث امروز اما دغدغه اصلی ما <امروز> مسائل اقتصادی است. متاسفانه مردم ما امروز در حوزه اقتصاد به سراغ کالای ارزان تر می روند و نمی دانند چه بسا ممکن است این کالا قاچاق باشد. لذا مسائل اقتصادی از پیچیدگی های خاص خود برخوردار است. لذا این <مهاجرت> از پیام رسان خارجی به داخلی حتما باید صورت پذیرد زیرا که با آینده اقتصادی مملکت درگیر است.انشاالله این مسئله هم مثل خیلی از مسائل از جمله طرح ریجیستری، در همین دولت تدبیر و امید موفقیت آمیز خواهد بود.»

خداوردی لو درباره تمهیدات اندیشیده شده برای کسب اعتماد مردم به پیام رسان داخلی گفت:« ا
ولین تمهیدات حقوقی است مانند مصوبات و بخشنامه هایی در جهت تحکیم حریم خصوصی افراد، دومین قدم همکاری فعالان فضای مجازی است.
همین گروه ها بودند که با حضور و راه اندازی کانال، گروه، سوپرگروه موجب پیشرفت تلگرام شدند؛ الان همین فعالان باید با فعالیت و تولید محتوای فاخر و جذاب، باعث رشد پیام رسان های داخلی شوند و لازمه آن هم توسعه زیرساختی پیام رسان بومی است تا ظرفیت پیشرفت داشته باشند. البته ما انتظار نداریم که در عرض یک شب جمعیتی به اندازه کاربران فعلی تلگرام داشته باشیم اما خواستار پیشرفت آن هستیم. نکته بعدی هم ارایه امکانات دولت الکترونیک در بستر این پیام رسان ها است زیرا که ارائه قانونی این خدمات تنها در پیام رسان های داخلی ممکن است.مردم ما باید به این باور برسند که ما در راستای گسترش پیام رسان داخلی بسیار قدرتمند هستیم."

او درباره تصور برخی مبنی بر نظارتی بودن فضای پیام رسان های داخلی گفت:« اگر کشوری قصد بر نظارت داشته باشید، هر پیام رسانی اعم از داخلی و یا خارجی را به راحتی رصد می کند. در بعد امنیتی عرض کنم که کشوری که معاند نظام اش را روی هوا شکار می کند، از پس نظارت بر پیام رسان خارجی هم بر می آید. پس این باور که پیام رسان خارجی امن است، باور غلطی است. پس مسئه اصلی در فیلترینگ تلگرام اقتصاد فضای مجازی است.
خدا را شکر می کنیم که هفته پیش از طرف مقام معظم رهبری فتوایی در موضوع حریم خصوص صادر شد که بر احترام به حریم خصوص افراد تاکید دارند. همچنین تشکر می کنیم که از مسئولین قضایی کشور که بخشنامه های گوناگون در خصوص مسئله نقض حریم خصوصی از سوی قوه قضاییه صادر کردند.
یکی از مشکلات بزرگ اصحاب فرهنگ و اندیشه در تلگرام، انتشار آثار و محصولات فرهنگی آن ها بدون کسب اجازه لازم از صاحبان آثار است ؛ راه حل آن توسعه پیام رسان های داخلی است که ضمن توجه به این موضوع، از حقوق مولفین و مصنفین دفاع کرده و امکان به اشتراک گذاری بدون کسب اجازه صاحب اثر در این پیام رسان ها به حداقل می رسد.

خداوردی لو خاطر نشان کرد:« ارز اینترنتی گرام بدون برنامه ریزی شکل نگرفته است. بلکه هدایت کنندگان تلگرام با زیرنظر گرفتن رفتار کاربران و تحقیق بر روی سلایق آن ها این ارزنابودگر در اقتصاد ایران را طراحی کردند. این ارز بدون هیچ محدودیتی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت که آثار زیانبار اقتصادی عمیقی دارد مثلا موجب تقویت قاچاق کالا خواهد شد زیرا که موجب عرضه گرام، مقدار زیادی ارز از کشور خواهد شد که نظارتی بر آن نیست. از طرفی هم در ایران برخی با سواد دیجیتال پایین اقدام به سرمایه کذاری در این راستا می کند که به سبب نبود نظارت، احتمال وقوع هر حادثه ای است.»

او درباره امکان جهاني شدن برخی از این پیام رسان ها گفت:« برخی از پیام رسان های ما بعد داخلی قوی تر و برخی بعد بین المللی قوی تری دارند. هر پیام رسان و شبکه اجتماعی به تناسب جمعیتش پیشرفت می کند. اما در حال حاضر تلاش بر این است که امکانات و زیرساخت ها توسعه داده شود و قطعا به مرور زمان این توسعه در ابعاد مختلف صورت خواهد گرفت. بحث بعدی بازار های مشترک ما با کشورهای هم دین و هم زبان ماست که می توانیم از آن ها نیز استفاده کنیم. و تولیدات خود را با آن ها نیز به اشتراک بگذاریم.»
۲۸ فروردین ۱۳۹۷ ۱۶:۱۸

اظهار نظر

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد.